maanantai 24. tammikuuta 2011

Paino-ongelmia

Harhaanjohtava otsikko? :D Yleensä paino-ongelmiksi mielletään ylipaino, mutta mun tapauksessa asia on päinvastainen.

Oon aina ollu tosi hoikka. Ala-asteikäsenä kun aloin kasvamaan enempi pituutta niin kasvoinki sitten ihan vauhdilla ja paino ei pysyny perässä. Terveydenhoitaja väläytti jopa anoreksian mahdollisuutta... Ala-asteella juoksinkin sitten terkkarin määräyksestä säännöllisesti sen luona punnitsemassa painoani ja mittauttamassa pituuttani ja hemoglobiiniani, joka oli kovin alhainen. Ja mä voin kertoo, että alipainosena ei oo aina niin kauheen kivaa... Toisin sanoen en voi käsittää luurangonlaihoja nälkiintyneen näkösiä laihduttajia.

Nyt oon 171 cm pitkä ja painoindeksin mukaan normaalipainoinen. Alarajoilla tosin, mutta kuitenkin.

Hauskinta on, että mä en koskaan, en koskaan, oo laihduttanu. En oo koskaan tarkkaillu syömisiäni "en saa syödä karkkia tai herkkuja" tai laskeskellu kaloreita. Syön just sitä mitä huvittaa, mutta mun paino ei yksinkertasesti vaan nouse. Mä en voi sille yhtään mitään. (Toisaalta se on hyvä, saan syödä mitä huvittaa! :P)

Siitä, että en pahemmin kato syömisiäni, tulee varmaan olee mulle vielä haittaa. Mulle tärkeempää on ehdottomasti ruoan maku kun sen terveellisyys. Kaiken rasvan ja suolan ja liian vähäsen kasvisten syönnin seurauksena tulen varmaan kuolemaan jonkinlaiseen sydän- ja verisuonitautiin. :D Sitä on suvussa. Ja tuskinpa saan ruoasta kaikkia tarvittavia ravintoaineita/hivenaineita/vitamiineja/mitä kaikkia niitä onkaan. :D Mutta mä voin ihan hyvin. :)

Mua ärsyttää ihan älyttömästi se kun ihmiset höpöttää koko ajan "syö tyttö, oot noin laiha, ethän sä syö paljon mitään sun pitäs syödä enempi ota lisää ja syö nyt ja blaablaablaa...". Tuota oon kuullu koko pienen ikäni. Ja musta on todella epämiellyttävää, ja epäkohteliastakin, jos mun lautaselle laitetaan lisää ruokaa koska "en syö tarpeeks" vaikka oisin jo sanonu "ei kiitos, oon jo ihan täynnä". Kaikki muut tietää paremmin minkä verran mun pitää syödä ja millon mun maha on täys?! Oon jo iso ihminen, kyllä mä tiedän minkä verran syön, ei tartte väkisin syöttää!

Ja just tuo että ihmisten mielestä on täysin ok kommentoida hoikan ihmisen syömisiä "syö nyt enempi ethän sinä tuolla elä" ja painoo "ootpas sinä kauheen laiha!" mutta mitäs jos ylipainoinen ottaa toisen pullan, miksi hänelle ei sanota "etköhän sinä oo jo syöny tarpeeks" ja nähtäessä kommentoida painoo "ootpas sinä kauheen lihava!" Sehän olis ihan hirvee loukkaus! Miksi laihuutta ihannoidaan niin paljon? En mä pienenä halunnu olla niin laiha eikä siitä ois tarvinnu mulle huomautella koko ajan!

3 kommenttia:

  1. Mullekki tärkeämpää taitaa olla ruuan maku kuin sen terveellisyys. Joskus koulussa mua alkaa ärsyttämään ku kaverit sanoo: "Hyii kato mite paljo tässä suklaapatukassa on kaloreita! Tässä on puolet siitä mitä saisin päivän aikana nauttia.." Nyyhkis :D

    VastaaPoista
  2. Mulla oli ihan sama ongelma nuorempana: olin aina vähän alipainoinen, vaikka söin ihan kunnolla (noo, kunnolla ja kunnolla, olen äärimmäisen nirso, mutta herkkuja meni ja menee naamaan kiitettävästi), ja kuulin aina noita ihmettelyjä - ja ala-asteella mua kiusattiinkin sen takia, että olin sellainen luuviulu :/ Sittemmin olen onneksi vähän pulskistunut, eli nyt painoindeksini on huimat 19 :DD Ihan kivaa kyllä, ettei tarvitse miettiä, mitä söisi, ettei lihoisi... tosin minäkin pahoin pelkään, että sairastun johonkin kamalaan, kun tulee syötyä aika paljon rasvaisia ja suolaisia ruokia :<

    VastaaPoista
  3. Ihanaa kun joku ymmärtää mua! Muakin on kiusattu sen takia, lauta oon saanu kuulla olevani. Tissejä mulla tosin ei oo vieläkään. :D Painoindeksi on hädintuskin 19 ja tuskin se siitä nousee.
    Mut hei on tässä jotain kivaakin, me saadaan syödä ihan mitä huvittaa ilman pelkoo lihomisesta! ;)

    VastaaPoista