perjantai 8. heinäkuuta 2011

Hyväntekeväisyys

Tää kaupunki on oikee feissareiden ihmemaa ja yks päivä Amnestyn kaveri pysäytti mut ja kysy oisko hetki aikaa jutella ihmisoikeuksista. No mulla oli aikaa niin tottakai jäin juttelemaan. Tää kaveri kerto Amnestyn toiminnasta sellasen esimerkin, että ennen sammuneen väkisinmakaamista ei luokiteltu raiskaukseks, mutta alkuvuodesta mm. Amnestyn toiminnan ansiosta laki muuttui niin, että teko on raiskaus.

Toi on sellanen asia josta mulla on ollu aina erittäin vahvat mielipiteet. Oon äärimmäisen ihmeissäni ja raivosta kihisten lukenu uutisia joissa nainen on kenties juotettu humalaan ja sen jälkeen raiskattu ja tekoa on suunnilleen katottu läpi sormien. Mä en voi kuvitella pahempaa mitä naiselle vois tehdä, kun raiskaus.

Mutta siis tää mut pysäyttäny feissari oli oikein mukava nuori mies ja sai mut puhuttua ympäri liittymänä Amnestyn kuukausilahjottajaks. (Oon liian kiltti, en osaa sanoa kunnolla ei...) Nyt mun tililtä lähtee sit 5 e joka kuukaus sinne. :D Mut hyvään tarkoitukseenhan se raha menee. Ja mä voin millon vaan perua sen, jos siltä alkaa tuntua. Kyllä mä nyt ainakin muutaman kuukauden ajan lahjotan ton pienen summan sinne. :)

Myös Greenpeacen feissari on pysäyttäny mut kaks kertaa. Eka pysäyttäjä oli tosi epämiellyttävä kaveri, toisella kerralla pysäyttäny oli mukava nuori nainen ja hänen kanssaan juttelin asioista jonkun aikaa. Kerroin että oon aina ollu tosi kiinnostunu luonnonsuojelusta ja tiedän paljon ilmastonmuutoksesta ja kierrätän kaiken mahdollisen ja säästän sähköä ja teen parhaani jotta luonto säilys tulevillekin sukupolville, mutta en kuitenkaan alkanu tällä kertaa lahjottajaks. Ehkä joku kerta on sit Greenpeacin vuoro saada multa rahaa. :)

Jäätelökioski jossa mä oon töissä on sellasella paikalla tätä kaupunkia että nään sieltä näitä feissareita päivittäin. En voi kun ihmetellä monien ihmisten suhtautumista heitä kohtaan. Feissarit kohteliaasti kysyvät olisko hetki aikaa jutella ja monet ihmiset kävelee ohi ja on NIINKUN EI HUOMAISKAAN?! Voisko ennemmin hymyillä ja pudistaa päätään että "ei just nyt ei oo aikaa"? Tai mitä yheesti kuulin, amnestytyttönen kysy kohteliaasti että "olisko teillä hetki aikaa ihmisoikeuksille?" niin nainen tiuskas vastaukseks jotain kuinka vuokra maksaa 600 kuussa ja sit on laskuja jne eikä rahaa mihinkään tollasiin. KUKA SILTÄ ÄMMÄLTÄ RAHAA OLI PYYTÄNY?? Amnestytyttö ei puhunu rahasta sanaakaan kun ei ollu keskustelua edes päässy alottamaan. Kun mä olin puhelinmyyjänä niin mulle merkitsi jo paljon ja sai fiiliksen paljon paremmaks jos ihminen edes kuunteli mun asian loppuun asti eikä heti alkanu selostaa että ei maksa mistään mitään. Uskon, että tää Amnestyn feissarikin olis ollu ihan tyytyväinen jos olis saanu edes asiansa kerrottua ennen kun se nainen alko valittaa rahasta. Miks puhelinmyyjiä ja feissareita kohdellaan kun roskasakkia? IHMISIÄ HEKIN OVAT!!

Terveisin entinen puhelinmyyjä jolla on aina aikaa feissareille koska voin kuvitella että se työ ei oo helppoo niinkun ei puhelinmyyntikään.

ps. Mitä mieltä te ootte feissareista?

2 kommenttia:

  1. Feissarit ärsyttää silloin kun on oikeasti kiire, eikä ne ymmärrä kun sanoo ettei ehdi (moni käyttää tekosyynä, joten ymmärrettävää).

    Oon aikamoinen feissarimagneetti, kai näytän vaan niin kiltiltä ja helpolta saaliilta. Yritänkin aina parhaani mukaan vältellä katsekontaktia ja hiipiä huomaamattomasti kävelykadun toista reunaa pitkin - en mie muuten pääse koskaan sinne minne oon menossa. :D

    Jokunen vuosi sitten olin kaverin luona Jyväskylässä. Kaverilla oli luento ja kulutin aikaani kaupungilla vaikka satoi. Kävelykadulla pyöri SPR:n feissareita ja yksi niistä tulikin juttelemaan. Otin sitten sen nuoren miehen sateelta suojaan oman sateenvarjoni alle ja juteltiin varmaan yli 15 minuuttia maailman vääryyksistä sun muista jutuista. Valitettavasti mulla ei sillon ollu varaa antaa ees sitä 5e lahjoitusta kuukausittain, niin se sitten jäi. Käteisenä koitin antaa vitosen setelin, mutta sitä hän ei kuulemma saanut ottaa kun ei ollut keräyslipasta mukana. Sovittiin sen kanssa sitten, että jos se vielä joskus mut pysäyttää ja pyytää lahjoitusta niin oon velvoitettu sen antamaan. :D

    Jäi tosi hyvä fiilis tosta feissarista, sen takia muistan sen vieläkin niin hyvin. :)

    VastaaPoista
  2. Nää feissarit joita täällä oon nähny niin ymmärtää kyllä sanan ei ja jättää sitten rauhaan - aika paha jos lähtis pitkäks aikaa seuraamaan. :D

    Mutta siis kyllä minäkin ihan mielelläni feissareiden kanssa jään juttelemaan tärkeistä asioista. :)

    VastaaPoista