perjantai 18. helmikuuta 2011

Ärsyttävä kommentointi painosta

Miks ihmeessä jotkut ihmiset kuvittelee että niillä on oikeus heti ensikommentikseen sanoa "ootpas sinä pikkunen tyttö, et kyllä oo ruoka-aikaan ollu kotona kun oot nuin hirveen laiha" ja arvosteleva katse päästä varpaisiin. Tämän sanonut mies haastatteli minua työpaikkaa varten, eli tuskin olis kannattanu vastata "no susta näkee että oot kyllä aina ollu ruoka-aikaan kotona ja jälkiruokakin kelvannu paremmin kun hyvin kun jo tuolilta vyöryt yli". Olin vaan ihan hiljaa. Vittuako se sille kuuluu mitä mä painan. Toi on musta vaan niin törkeetä kommentoida toisten ihmisten painoo, oli sitten iso tai pieni. Oon siitä kirjottanuki joskus kunnon avautumisen. Mua vaan ärsyttää tommonen.

4 kommenttia:

  1. TOTTA!
    Oon myös ollut koko ikäni hyvin laiha ja pituuttakin löytyy huimat n. 160cm (nämä syövät uskottavuuttani usein, sillä näytän myös paljon ikäistäni nuoremmalta - kuulemma). Harva se päivä kuulen siitä, että olen liian laiha ja että pitäisi syödä syödä syödä. Töissäkin kommentoidaan usein siitä kuinka pienikokoinen olenkaan ja käsketään ottaa lisää pullaa kahvipöydässä, että saisin vähän lihaa luiden ympärille. Mikä oikeus ihmisillä on puuttua laihojen ihmisten syömiseen ja kommentoida sitä jatkuvasti?! Ei me laihatkaan huudella pitkin kyliä lihavimmille ihmisille, että lopettakaa se syöminen, te olette liian lihavia!

    Ei kaikki laihat ihmiset ole valinneet olla niin laihoja, kuten ei varmasti kaikki lihavatkaan. Laihaksi sanominen koetaan silti enemmän kehuksi, mutta ei kaikki laiheliinit koe sitä niin. Itseäni se ainakin useammin loukkaa.

    Syön normaalisti ja useamman kerran päivässä, töissäkin on eväät AINA mukana. Syön myös usein roskaruokaa, karkkeja, sipsejä jne., mutta en silti liho. Mutta kukapa pientä, laihaa tyttöä uskoisi tässä(kään) asiassa...

    VastaaPoista
  2. Oon täysin samaa mieltä sun kanssa! Jos luit ton mun aiemman tekstin Paino-ongelmia, nii siinä kerroin tosiaan että oon pienestä asti ollu laiha ja pienempänä alipainonenki (nyt kiepun siinä just ja just normaalipainosen/alipainosen rajoilla). Tommonen kommentointi on loukkaavaa, mutta ihmisten on sitä vaan jotenkin niin hankala ymmärtää kun länsimainen yhteiskunta ihannoi laihuutta, suorastaan sairaalloisesti.

    VastaaPoista
  3. On ymmärrettävää huolestua silloin, jos tuntee toisen kunnolla ja tietää esim. sen, että toinen ei ole ollut koko ikäänsä laiha, vaan onkin vaan yhtäkkiä laihtunut ja sairastaa tyyliin jotain anoreksiaa.

    Mutta se on kyllä inhottavaa, että toiset kauhistelee, että "etkö sä syö yhtään mitään", vaikka yksinkertaisesti sitä ei vain liho, vaikka söisi.. Itse en ole mikään ns. sairaalloisen laiha ollut, mutta tosi pienikokoinen kuitenkin koko ikäni, siinä alipainon ja normaalipainon rajamailla.

    Mä oon tosin oppinu jo siihen, että annan tommosten kommenttien mennä toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Minkäs ne mahtaa sille, ettei ne tiedä.. Samaten sitä itse huomaan joskus kauhistelevani vähän pulleammista, että "on tainnu ruoka maistua", vaikka voihan niilläki olla siten, että ei vaan taho laihtua vaikka yrittäis.

    Mutta siis, mielenkiintoinen aihe ja tästä vois puhella ikuisuuksia. :D

    VastaaPoista
  4. Ite oon myös jokseenkin ottunu jo siihen, että painosta kommentoidaan. Mä en vaan liho, enkä voi sille mitään. Ei se kommentointi silti kivalta tunnu.

    Eivät lihavatkaan välttämättä halua olla lihavia, mutta jotkut eivät vain lauhdu, esimerkiksi sairauden takia.

    Ja joo, mä voisin keskustella tästä aiheesta ikuisuuksiin! :D

    VastaaPoista