sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Yo-kokeiden älyttömyys

Nyt kun on yo-kokeet viimestä vaille ohi niin voin hyvin purkaa tähän hieman turhautumista.

Mun mielestä koko ylioppilaskoejärjestelmä on ihan tyhmä. Otetaan ensin esimerkiks kielten kokeet. Kysymykset on ihan hasardeja esimerkiks "mitä kirjoittaja ajatteli kirjoittaessaan näin?" No mistä hitosta mä tiedän mitä se on ajatellu, koko pätkä on sen verran epäselvä että ihan jokasen tulkinnanvaranen kysymyshän tuo on. Ja ohjeissahan sanotaan, että valitse paras vaihtoehto, ei että oikea vaihtoehto. Eli vastausvaihtoehdoista kaikki voi olla oikeita mutta pitää joillakin yliluonnollisilla kyvyillä pureutua tekstin kirjoittajan ajatuksiin jotta osaa valita sen ENITEN oikean eli sen "parhaan" vaihtoehdon.

Yks risti kaks, ylioppilaaks
Niin ja kieltenkokeiden aukkotehtävissä eli joihin pitää valita oikee vaihtoehto, kysytään usein jotain triviaaleja kielioppipoikkeuksia, osaatko pistää just oikeen preposition tai oikeella tavalla kirjottaa tän hankalan verbin joka muistuttaa about viittä muutakin sanaa. Ei ne kokeet testaa mitään käytännön kielitaitoo tai sanavarastoa! Vaikka ulkomailla käydessä kieltä puhuessa ei osaa laittaa jotain prepositiota just oikein, niin kyllä keskustelukumppani ymmärtää. Vaikka ei osaa pistää sanan päälle niitä heittomerkkejä kirjottaessa just oikein niin kyllä se keskustelukumppani puheen ymmärtää. Ja vaikka ei se verbi olis just tismalleen siinä oikeessa muodossa niin kyllä se saakeli ymmärtää!!

Ja ylioppilaskokeet testaa kypsyyttä. Siis mitä helvetin kypsyyttä? Sitä että jaksat istua salissa paikallas kuus tuntia? Sitä että sulla on tarpeeks pieni käsiala että saat vastauksen mahtumaan annetuille riveille koska ylityksestä voidaan vähentää pisteitä? Sitä että osaat jonkun kielioppisäännön poikkeuksenpoikkeuksen ulkoo jota ei välttämättä kielen natiivipuhujatkaan osaa? Sitä että muistat vetää isot rastit suttupaperin päälle ettei sitä "vahingossa" arvostella (jos ei niitä rasteja tai merkintää "konsepti" löydy ja vaikka paperi ois miten sotkunen ja toisella paperilla täydellinen vastaus niin tää suttupaperi arvostellaan)?? Siis hei HALOO!

Äidinkielen kokeetki on täysin turhia. Vissiin mun joskus tarttee lehtee lukiessani pohtia mitä retorisia keinoja kirjottaja käyttää tai tarkastella mitä teemoja jossain pupujussikanilastenrunossa on tai eritellä kolumnin sävyä suhteessa tekstin tavoitteeseen ja julkaisupaikkaan. Mitä helvettiä toi viimenen edes tarkottaa?? :D

Niin ja sit äidinkielen esseekoe! Kysymykset on suunnilleen "Puuvärien terien katkeaminen - kohtalon ivaako?" tai "Mopot ja moottorit. Tarkastele aihetta korkin tiivisteen kannalta." Mitä ih-met-tä tommosiin pohdintoihin kuuluu kirjottaa? Ja millähän perusteilla ne sitten arvioidaan, sehän menee ihan opettajan mielentilan ja oman mielipiteen mukaan. Ja sitten sillä äikän numerolal on kuitenki niin paljon merkitystä jatko-opintoihin pyrittäessä.

Ja onko vähän ylitarkkaa kirjotuksissa? En saanu äikän tekstitaidon kokeeseen tuoda muutamaa suklaakovehtia koska niissä luki kääreessä Geisha "et voi tuoda niitä, sun pitää purkaa ne kääreistä". Siis what et voi olla tosissas, eihän se ees oo suomee!?! Taskuissakaan ei saa olla esim. lompakkoo koska siinä on kaikenlaisia tekstejä sisällä. Eikä autonavaimia, koska niissähän voi lukee vaikkapa "Opel"! Ei VOI OLLA todellista. Luokassa on useempi valvoja ja ohan niillä silmät päässä että kai ne huomaa jos joku alkaa taskuista jotai lompakkoo kaivelemaan! Ja mikä tossa suklaakonvehtijutussa oli koomisinta, niin tää koe oli luokassa joka on lähestulkoon TAPETOITU eri kielisillä - myös suomenkielisillä - teksteillä eli paljon ois joo se mun muutama Geisha painanu. Näinpä.

Mutta toisaalta, toiset opettajat ei kyllä kovinkaan tarkkaan kato että mitä sinne koetilaan tuodaan. Muistan miten ruotsin kirjotuksissa mun edessä istuvalla oli juomapullossa etiketit paikallaan ja niissä luki hyvin selkeellä ruotsin kielellä ihan mineralvatten ynnä muut tuoteselosteet.

Tässä on yks mielipidekirjotus Kurssivihko 8 Tekstitaitojen syventäminen -kirjasta joka on mun mielestä tosi hyvin kirjotettu ja paikkaansa pitävä esimerkiksi sen suhteen, että heti lukion alusta alkaen toitotetaan ylioppilaskirjotuksista ja pitäis tietää mitä haluaa isona tehdä koska se vaikuttaa siihen mitä kannattaa kirjottaa. Ja mä ainakin kun valitsin lukion sen takia että sain kolme vuotta miettimisaikaa? Mutta kuitenkin, tässäpä tuo mielipidekirjoitus. Pahoittelen kuvan huonoa laatua, hieman zoomailemalla saattaa saada paremmin selvää. :)




(Äidinkielen esseekokeen tehtäväesimerkkiväännökset: Kurssivihko 8 Tekstitaitojen syventäminen)

2 kommenttia:

  1. Voi kyllä, yo-kirjoitukset ovat minustakin aika älytön systeemi - erityisesti kielten kokeet, joissa taitaa jostain kumman syystä olla aina tekstejä, jotka käsittelevät ihan käsittämättömiä aiheita. Eikä käytännön kielitaitoa tai oikeasti hyödyllistä sanastoa testata missään! Myös äidinkielen esseekoe on mielestäni täysin luonnoton tilanne, sillä "oikeassa elämässä" ei taatusti koskaan joudu kirjoittamaan fiksua ja kypsää esseetä yhdeltä istumalta kuudessa tunnissa. Sama pätee myös reaaliaineiden kokeisiin, joissa tulee väistämättä kiire ja joissa ei juuri ole aikaa ajatella.

    Toisaalta, mikäs sitten olisi hyvä vaihtoehto nykyisille yo-kokeille? Vaikea kysymys sekin, eikä minulla ainakaan ole siihen tyhjentävää vastausta :)

    VastaaPoista
  2. Voisikohan vaihtoehtona yo-kokeille olla se, että niitä ei järjestettäisi? Tällöin kenenkään ei tarvitsisi syventyä vain muutamaan oppiaineeseen vaan voisi oikeasti yleissivistää itseään käymällä monia mielenkiintoisia kursseja eri aineista. Koko lukion ajan tulisi panostettua kaikkiin aineisiin sen sijaan että laiskottelee lukioajan ja panostaa ainoastaan niihin aineisiin jotka kirjoittaa ja muut jäävät lähestulkoon huomiotta. Itseltäkin jäi muutamia mielenkiintoisia kursseja käymättä tämän nykyisen järjestelmän takia... Ei ehkä tämäkään paras vaihtoehto, mutta mielestäni nykyistä systeemiä olisi muutettava. :)

    VastaaPoista